TomTom - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu TomTom - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu

TomTom

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Jannie

30 September 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag 3 Van Pretoria naar Dzanani (450 km, zoals wij de route reden)
Om half acht een ontbijtje met eieren, tomaat, koffie, thee, yoghurt en fruit. Van alles een beetje, want we hebben een Hollandse maag.
En dan op weg. TomTom ingesteld op Dzanani. Wel vreemd dat we links worden gewezen terwijl we rechts dachten. Maar ja, zal wel komen omdat de oprit van de snelweg iets verder ligt. En toch gaat het steeds verder verkeerd en we weten (nog) niet hoe dat komt.
We rijden inmiddels recht op Mamelodi af, en even later er dwars doorheen! Stel je voor: twee witte Hollanders in een grote witte auto dwars door een enorme township. Overal zwarte mensen langs de weg, takkenbossen op het hoofd, tafeltje langs de weg, en daarachter enorme gebieden met krotten.
Je kan daar moeilijk gaan stoppen en de weg vragen, dat wordt ons tenminste afgeraden. Maar er komt niemand aan de autodeur morrelen of onze ramen wassen, dus het gaat prima. We waren ook niet bang of zo.
Na een uurtje Mamelodi en daarna nog meer townships volgen nog talloze kleine nederzettingen met zelfgebouwde huisjes en armoede.
Dan heb ik een aha-erlebnis: stond op de TomTom nog een vraag waarop ik Ja heb geantwoord. Die vraag was: tolwegen vermijden? StomStom dus.

Of niet... Want we hebben weer wat beleefd en een schitterende route gereden naar het noorden van Zuid-Afrika.
Prima tweebaanswegen, niet druk, geen potholes (gaten in het wegdek).

Vlakbij Harry en Helen een sms-je gestuurd en die stonden ons op te wachten bij de Caltex, 5 minuten van hun huis. Leuk ze weer te zien, nu in een andere setting: een leuk huisje in een groot dorp meteen behoorlijke huizen.

De verrassing was dat ze (met ons) door vrienden uitgenodigd waren om te komen eten. We liepen naar hun huis dichtbij. De vrouw des huizes had haar best gedaan: zowat tien schalen met rIjst, salades, vlees, kip stonden op tafel. Helaas was de lamp in de eetkamer kapot, dus aten we bij het licht wat uit de keuken kwam. Was al tijden zo, zei Harry. Hoewel het welgestelde mensen zijn.

En het autorijden? Veel makkelijker dan ik dacht, alleen de auto is breed aan de linkerkant als je rechts zit in deze grote wagen. Dus Jannie roept de hele tijd: naar rechts! De ruitenwissers hebben maar 4 keer gewist. En de dag was
TopTop.

• 02 Oktober 2016 - 15:21

Gert En Hennie De Vos:

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Kun je de townshiptour in Kaapstad wel cancelen.