Guido de Brès - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu Guido de Brès - Reisverslag uit Nzhelele, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu

Guido de Brès

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Jannie

02 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Nzhelele

Dag 5
Zondag. Naar de Gereformeerde Kerk. In Venda! 40 mensen in een zaaltje van een nog niet afgebouwde kerk (zijn ze al jaren mee bezig, deuren net geplaatst, nog geen water en stroom).
Een jonge predikant leidt de dienst in het Tsivenda, broeder Robert vertaalt elke zin voor de 4 makuwa. Speciale zondag voor de T.U., de theologische universiteit. Thema: de Reformatie (oktober 1517). Preek over Romeinen 8: blijf ook in tijd van lijden vertrouwen op God. Voorbeeld: Guido de Brès die om zijn geloof vervolgd werd en de belijdenis schreef..... Waar zijn we beland?? Heerlijk zingen, een dame zet in en zingt de eerste regel, de gemeente valt meerstemmig in. Dat klinkt weer echt Afrikaans. Na een preek van een uur: 'Amen. Nu zal Harry met ons bidden.' Dan schrikt Harry wakker....
Even later: vier mensen zullen met ons bidden. Daarvoor zijn deze keer uitgekozen zr.x, zr.y, br.z en Heleen.... (Ze weet nog van niks.) Ze moeten bidden voor ... Nr 1 moet zo bidden voor .... (Pak maar pen en papier, want er komt een lijst!) En miss Helen gaat bidden voor .. De predikant in het Tsivenda, dat wordt vertaald en dat mag Heleen opschrijven en daar straks voor bidden. Na een kwartier hebben de bidders alles genoteerd en zr.x staat op en gaat bidden in haar taal. Ze heeft wel de tijd nodig; zoveel gebedspunten waren het toch niet?
'En nu mogen de gasten gaan staan en iets over zichzelf vertellen.' Schrik. Ik in het Engels? Oké, de vertaler snapt wat ik bedoel en vertaalt in het Tsivenda.
Na de dienst mededelingen, o.a. over het seniorenuitstapje naar Swaziland en Durban (1000 km)! De oudjes Nijkerk komen niet verder dan Schoonhoven. En binnenkort is er een Reformatieherdenking waar leden van alle kerken heen gaan. Het is in een stadion, omdat er geen andere gebouwen zijn die het verwachte aantal bezoekers kan bergen. Kom daar in Nederland eens om!
Dan barst het gezang los en geeft iedereen iedereen een hand.
En lopen we over de onverharde weggetjes naar huis.

's Middags een wandeling gemaakt, de berg op tegenover H&H's huis. Onderweg een groepje jongens die al van veraf roepen 'makuwa' en daarna een paar kleine verlegen meisjes. Veel kinderen kennen H&H van school en roepen 'Herry' of 'Helen'.
Over rode stenen de berg op waar veel boabab-bomen staan. We zijn weer op de weg als het onweer dichtbij komt, en we liften ('nooit doen in Afrika!') naar huis.
Daar kunnen we niet in, want iemand heeft aan het slot van het hek gezeten..... Harry klimt over het hek en maakt een nieuw slot.

De zon, die hier van het oosten door het noorden (!) naar het westen draait gaat dan bijna onder. Weer een bijzondere dag beleefd!

• 02 Oktober 2016 - 19:23

Christien Goedhart:

Lieve zwager en schoonzus,
    Wat een prachtig reisverslag! En wat een belevenissen zeg.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Geweldig dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Een mooie tijd daar en de groeten voor Harry en Heleen.

• 02 Oktober 2016 - 19:41

Jaap:

Beste Bert en Jannie,

Wanneer komt jullie boek uit? Het zijn elke dag complete hoofdstukken. Erg leuk om te lezen.
    Kijk trouwens uit met die katapulten. Die zijn niet om de wilde dieren weg te jagen, maar om de ze boos te maken

• 02 Oktober 2016 - 19:54

Jaap:

Het is me niet vergund om zo'n groot verslag in een reactie te schrijven als jullie elke dag doen. Een deel van mijn reactie is dan ook niet te lezen.
    Maar jammer dat je een Mitsubishi hebt, ik had je graag de ervaring van een Qashqai gegund. Maar die durfden ze je zeker niet mee te geven