Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu

Township

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Jannie

23 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 26
We reden in een busje naar een township. We hadden ze natuurlijk al gezien, al die krotten en in sommige townships iets betere huisjes. Verschrikkelijk om daar te moeten wonen.
En dan rijden we er zelf een township in. Na een paar minuten stopt het busje bij een kerk. Wat bijzonder: een doodgewone mooie kerk, met kerkbanken, geluidsinstallatie, verlichting. Allemaal op z'n zondags geklede mensen, supernetjes; we schaamden ons voor onze vakantiekleding. Voor de kerk auto's waarmee de mensen naar de kerk gekomen zijn: Mercedes, grote Toyota's, Mitsubishi ..... Dubbelgeparkeerd zoals in Kesteren! Hoe kan dat??
De gids legt uit dat de mensen in townships niet persé arm zijn. Oorspronkelijk moesten de zwarten naar de thuislanden verhuizen (dat deden ze ook), maar daar was te weinig werk. Ze kwamen terug (eerst de mannen) en gingen buiten de stad wonen. Eerst in een zelfgemaakt huisje/krot, later in een huisje dat de gemeente voor ze bouwde. Als dat te klein werd, bouwden ze daaraan toch weer met golfplaten of beter materiaal een stuk aan hun huis.
Als de kinderen groot en knap zijn gaan ze bijv. studeren in Kaapstad. Maar als je klaar bent met je studie en werkt in Kaapstad, ga je toch wonen in een township. Dat is zo gezellig: je familie, je eigen cultuur, nauwelijks woonlasten (14 euro p.mnd.), geen belasting. En je kan een goede auto betalen; we zagen zelfs een Lexus voor een 'krot' staan, je hebt een schotelantenne en een groot flatscreen in huis.
Er is verschil tussen de townships: er zijn er waar mensen illegaal wonen (mensen die uit Zimbabwe of Congo komen), waar het erg crimineel is en stroom illegaal afgetapt wordt; er zijn vieze townships, waar de slachterijen op straat staan, de schapenkoppen daar liggen en op de tafels in de felle zon twintig kippen liggen te wachten op een koper; er zijn townships die redelijk netjes zijn. We hebben alle soorten gezien, maar de zwarte chauffeur meed sommige wijken wel vanwege de criminaliteit.
Terug naar de kerkdienst. 300 gelovige mensen, alle leeftijden, mannen en vrouwen. Een trom die het ritme aangaf. Een klein koor voorin wat liederen inzette, waarna iedereen meezong en soms meebewoog. Een preek over de farizeeër (gelukkig ben ik niet als die tollenaar) en de 'taxcollector' (ik ben een zondaar, vergeef me): alleen God is Rechter, beoordeel anderen niet; wij zijn allemaal zondaars, laat God over jou oordelen en bid om vergeving.
We reden langs twee monumenten: een voor een vermoorde Amerikaanse studente en een voor door politie gedode onschuldige mensen. We stapten daar even uit en Jannie gaf aan een paar kleine kinderen wat ballonnen.

Vanmiddag hebben we een wandelingetje gemaakt op Signal Hill, een heuvel achter ons Guesthouse. Van daaraf konden we de Tafelberg, Robbeneiland en en een groot deel van Kaapstad zie van bovenaf.

Foto's:
Op een foto staan de nieuwere huizen met de rode daken. Je kan goed zien dat ze de uitbreiding met golfplaten maken.
De townshipfoto's zijn meestal vanuit een rijdend busje gemaakt.