Robberg - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu Robberg - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Bert en Jannie - WaarBenJij.nu

Robberg

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Jannie

15 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Knysna

Dag 18
Vandaag een hoogtepunt van onze Afrikareis: een wandeling (soms klautering) op het schiereiland Robberg bij Plettenbergbaai. Over trappen, plankieren, rotsen, zandpaden en stranden. Met uitzichten over de oceaan en op een robbenkolonie. Heel veel afwisseling en best avontuurlijk, want soms liepen we best langs steile afgronden terwijl er een harde wind woei op sommige plekken.
Daarna meldden we ons bij ons nieuwe onderkomen in Knysna. Alweer een verrassing: een huisje in een grote tropische tuin. Over een wirwar van planken paden loop je tussen allemaal tropische planten door. Verspreid door de tuin liggen verschillende huisjes. Het is wat oud, maar de sfeer is apart.
Knysna is wat armoediger dan Plettenbergbaai, waarvan onze indruk was dat het een blanke veilige stad was (wat ik later ook in folders las). Rond Knysna liggen enkele townshipachtige woonkernen en de enige mall die deze zaterdag nog open was lag in een wat armere wijk met veel zwarte bevolking. Maar we zijn intussen heel wat gewend en we werden er niet heet of koud van om hier de auto te parkeren en onze boodschappen te doen.
Aan het eind van de middag zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. We hadden geen trek in weer een berg vlees en wilden gewoon een patatje met een kroket of zo. Aan het Waterfront zochten we op de menukaarten van de vele restaurants of dat mogelijk was. Maar nee, het was of veel vis of veel vlees. Uiteindelijk kwamen we bij de Spur, een soort Mac, terecht die op de kaart een wrap met kip had, gepresenteerd als 'een licht maal' en bestelden er ook een Griekse salade bij. En toen zaten we toch weer aan een maal boven onze tax: een heel grote wrap met kip en sla gevuld en een flinke salade. We vielen trouwens wel op, want voor het eerst zaten we in een restaurant dat vol met zwarte mensen zat. Opvallend: een roodharige blanke tweeling maakte deel uit van de bediening.
Ja, zwart en wit zijn hier toch wel gescheiden werelden, ervaren wij. Wit zijn de rijkere mensen, de werkgevers. Zwart zijn de ondergeschikten. Toeristen zijn over het algemeen blank.
In dit gebied zijn toeristen die niet Engelssprekend zijn Duits of Nederlands. En Afrikaanse blanke mannen herken je makkelijk: ze zijn bijna 2 meter lang en 1 meter breed en hebben bij warm weer een stoere korte broek aan.
Hoera, we hebben eindelijk een keer WiFi in ons eigen huisje, maar de verbinding is zwak dus foto's uploaden zal wel niet lukken.

Morgen geen blog omdat de internetverbinding hier zo traag is dat een stukje tekst plaatsen een kwartier duurt. En daar hebben we geen tijd voor;-)

• 15 Oktober 2016 - 21:58

Christien:

Prachtige reisverslagen, Bert en Jannie.
    Voor m'n gevoel reis ik een beetje met jullie mee.
    Morgen een mooie zondag.

• 16 Oktober 2016 - 01:03

Martin:

Het blijft leuk om te lezen en zo mee te beleven! Door de verhalen is het net of jullie al veel langer weg zijn.
    Op naar het volgende verhaal!